психолингвистика невербална комуникация психология на средата семиотика на пространството проксемия семиопедагогика
Issue Date:
26-May-2011
Publisher:
Institute of Mathematics and Informatics Bulgarian Academy of Sciences, Association for the Development of the Information Society
Citation:
Сборник доклади на Национална конференция "Образованието в информационното общество" Пловдив, АРИО, 26-27 май 2011, стр.266-275
Series/Report no.:
ADIS;2011
Abstract:
Настоящата студия се артикулира около идеята за генериране на
по-ясна преценка за психологическите нагласи на участниците в педагогическата
интеракция, осъществена посредством въвеждането на специализирана система за
проксемичeн мониторинг. Предложеното изследване е проведено по време на
презентации от страна на 97 студенти от трети и четвърти курс, специалност
„Психология” пред ученици от девети, десети и единайсети клас. Събирането на
данните бе осъществено от две неподвижно разположени видеокамери, работещи
на непрекъснат записващ режим. Детекцията на съответната интерперсонална
дистанция – интимна, лична, социална или публична - в техните близки или далечни
модалности, бе реализирано чрез въвеждане на пространствена маркировка във вид
на аналитична мрежа, изградена от разделителни квадрати с размери 50 кв.см.
Използвана е предварително въведена методика за оценяване типологията на
интерперсоналните дистанции в процес на социална интеракция. Резултатите
позволяват да се ангажираме с мнението за съществуване на проксемична
закономерност, според която по-близката интерперсонална дистанция гарантира
утвърждаване на равноправни комуникативни отношения между педагогическите
инстанции.
Description:
Доклад, поместен в сборника на Националната конференция "Образованието в информационното общество", Пловдив, май, 2011 г.