Образование по математика и информатика Education in Mathematics and Informatics
Issue Date:
2010
Publisher:
Union of Bulgarian Mathematicians
Citation:
Union of Bulgarian Mathematicians, Vol. 39, No 1, (2010), 243p-249p
Abstract:
Рекурсията е мощно средство за описание на алгоритми. Тя е основна тема в
почти всички уводни курсове по програмиране. Опитът показва, че рекурсията
е трудна за обучаемите и това налага допълнително внимание при преподаването и. В това е и акцентът на статията. Върху описания подход се предлага: (1)
рекурсивните дефиниции да се записват чрез базови операции, които предварително се дефинират от преподавателя като множество от базови функции, и (2)
упражненията върху рекурсията да се извършват с подходящи редици от задачи. Базовите операции са специфични за всяка конкретна редицата от задачи
и с тях се осъществява плавен преход от рекурсивна дефиниция към рекурсивна функция. Използването на базови функции е вид функционална абстракция,
ф която се скриват подробностите на изучавания език за програмиране. По този начин се създава възможност обучаемите да се концентрират основно върху
формулирането на рекурсивната дефиниция.
Description:
Pavel Azalov -
Recursion is a powerful technique for producing simple algorithms. It is a main topics
in almost every introductory programming course. However, educators often refer to
difficulties in learning recursion, and suggest methods for teaching recursion. This
paper offers a possible solutions to the problem by (1) expressing the recursive
definitions through base operations, which have been predefined as a set of base
functions and (2) practising recursion by solving sequences of problems. The base
operations are specific for each sequence of problems, resulting in a smooth transitions
from recursive definitions to recursive functions. Base functions hide the particularities
of the concrete programming language and allows the students to focus solely on the
formulation of recursive definitions.