IMI-BAS BAS
 

BulDML at Institute of Mathematics and Informatics >
IMI >
IMI Periodicals >
KIN Journal >
KIN2022, Volume 8, Issue 1 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10525/4147

Title: The Concept of Interaction and Augmented Reality in Artworks
Other Titles: Концепцията за интеракция и добавена реалност в произведения на изкуството
Authors: Markov, Atanas
Keywords: Augmented Reality (AR)
Interactive Art
Visual Art
Issue Date: 30-Jun-2022
Publisher: Institute of Mathematics and Informatics – Bulgarian Academy of Sciences
Citation: Markov, A. (2022). The Concept of Interaction and Augmented Reality in Artworks. Cultural and Historical Heritage: Preservation, Presentation, Digitalization (KIN Journal), 8(1), ISSN 2367-8038, Institute of Mathematics and Informatics – Bulgarian Academy of Sciences, 237–245. DOI: https://www.doi.org/10.55630/KINJ.2022.080120
Series/Report no.: Cultural and Historical Heritage: Preservation, Presentation, Digitalization (KIN Journal), 8(1);20
Abstract: This research explores the way in which artworks with augmented reality (AR) interact with the recipient. The expanded capabilities of new technologies allow the stimulation of the human senses at a higher level, which opens wider perspectives for visual artists for new creative pursuits. Such artists with their works try to include the observer in them, challenging his senses, both on a physical and psychological level. Thus, through the interaction work-observer is given a new role for the viewer as an active participant and this makes his emotional experience more complete. Historical connections between the concept of interactivity, augmented reality and the visual arts are also sought. Last but not least, personal experience is shared in the creative search in the field of interactive art, the realization of one with augmented reality and ultimately the feedback of the viewer-participant after immersion in this different from the conventional, extended experience.
Description: В изследването се разглежда начина, по който си взаимодействат произведения на визуалните изкуства, използващи добавена реалност (Augmented reality, AR) с реципиента. Разширените възможности на новите технологии позволяват стимулирането на човешките сетива на едно по-високо ниво, като това открива по-широки перспективи пред визуалните артисти за нови творчески търсения. Такива художници със своите творби се опитват да включат наблюдателя в тях, като предизвикват сетивата му, както на физическо, така и на психологическо ниво. Така чрез взаимодействието творба-наблюдател се дава нова роля за зрителя като активен участник и това прави неговото емоционално преживяване по-пълно. Търсят се и исторически връзки между концепцията за интерактивност, добавената реалност и визуалните изкуства. Не на последно място се споделя и личен опит при творческите търсения в областта на интерактивното изкуство, реализацията на такова с добавена реалност и в крайна сметка обратната връзка на зрителя-участник след потапянето му в това различно от конвенционалното, разширено преживяване.
URI: http://hdl.handle.net/10525/4147
ISSN: 2367-8038
Appears in Collections:KIN2022, Volume 8, Issue 1

Files in This Item:

File Description SizeFormat
KINJ.2022.080120.pdf927.9 kBAdobe PDFView/Open

 



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0!   Creative Commons License