IMI-BAS BAS
 

BulDML at Institute of Mathematics and Informatics >
IMI >
IMI Periodicals >
KIN Journal >
KIN2019, Volume 5, Issue 1 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10525/4310

Title: Iconography of Saint John of Rilla through the Eyes of Pilgrims
Other Titles: Иконографията на свети Йоан Рилски през очите на поклонниците
Authors: Galabova, Liana
Keywords: Pilgrimage
Saint John of Rilla
Iconography
Perception of Church Art
Tourist Branding
Issue Date: 31-May-2019
Publisher: Institute of Mathematics and Informatics – Bulgarian Academy of Sciences
Citation: Galabova, L. (2019). Iconography of Saint John of Rilla through the Eyes of Pilgrims. Cultural and Historical Heritage: Preservation, Presentation, Digitalization (KIN Journal), 5(1), ISSN 2367-8038, Institute of Mathematics and Informatics – Bulgarian Academy of Sciences, 100–115. DOI: https://www.doi.org/10.26615/issn.2367-8038.2019_1_008
Series/Report no.: Cultural and Historical Heritage: Preservation, Presentation, Digitalization (KIN Journal), 5(1);08
Abstract: Iconographic abundance of images of Saint John of Rilla for a long time attracts scholarly interest in regard of preservation, presentation, and digitalisation of the rich cultural heritage of Rilla stavropigial monastery as a monument of culture of international value and central pilgrimage sacred site in Bulgaria. Images, church symbols, and prayer processions as element of tourist branding reach the border of secular and religious cultural practices that represent live Eastern Orthodox Christian heritage. Exploration of the visual representation of the image of Bulgarian patron saint in artistic-theological details deserves interest in the context of the hierotopy of the cult of saints, their relics and icons, and other objects related to their veneration.
Description: Иконографското богатство на изображенията на свети Йоан Рилски отдавна привлича интердисциплинен научен интерес във връзка със съхранението, представянето и дигитализацията на богатото културно наследство на Рилския ставропигиален манастир като паметник на културата от световно значение и централен поклоннически свещен обект на България. Иконите, църковните символи и молитвените шествия като елемент на туристическото брандиране на поклонничеството достигат до границата на светските и религиозни културни практики представящи живото православно наследство. Проучването на визуалната репрезентация на образа на българския светец-покровител в художествено-богословски детайли заслужава интерес в контекста на йеротопията на култа към светиите, техните мощи и икони и други обекти свързани с почитането им.
URI: http://hdl.handle.net/10525/4310
ISSN: 2367-8038
Appears in Collections:KIN2019, Volume 5, Issue 1

Files in This Item:

File Description SizeFormat
09-KIN-5-1-2019+.pdf1.23 MBAdobe PDFView/Open

 



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0!   Creative Commons License