IMI-BAS BAS
 

BulDML at Institute of Mathematics and Informatics >
IMI >
IMI Periodicals >
INIS series >
INIS Series, 2022, Vol. 1 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10525/4374

Title: The Bulgarian Sculpture through the Work of Panayot Dimitrov – Ponkata. Problems and Features
Other Titles: Българската скулптура през творчеството на Панайот Димитров – Понката. Проблеми и особености
Authors: Nikolov, Ivan
Keywords: Monumental
Sculpture
Art
Socialism
Formal Art
Abstract Forms
Sculpture
Symposium
Panayot Dimitrov – Ponkata
Issue Date: 10-Aug-2022
Publisher: Institute of Mathematics and Informatics – Bulgarian Academy of Sciences
Citation: Nikolov, I. (2022). The Bulgarian Sculpture through the Work of Panayot Dimitrov – Ponkata. Problems and Features, INIS Series, 2022, Volume I, ISSN 2815-4231, Institute of Mathematics and Informatics – Bulgarian Academy of Sciences, 188-203
Series/Report no.: INIS Series, 2022, Volume I;14
Abstract: The Bulgarian sculpture in the conditions of the totalitarian system of government is developing dynamically and contradictingly. Monumental art, commissioned to promote and propagate the power of the totalitarian state in line with its growing needs, has become a leading and largely general process. The international and national sculpture symposiums organized in the second half of the 20th century also played an important role in its release from the imposed external norms. During the days of socialism serious artists created valuable works of constant value, proving that there can be no obstacle to the great art. The work of the sculptor Panayot Dimitrov - Ponkata is distinguished by a pronounced modern style, which is felt most strongly in his cavalier stulptures. The tendency to decay the figurative beginning and the penetration of the abstract forms originally developed in the cavalier, and gradually in the monumental sculpture. The change of authority in 1989 and the subsequent, protracted "transition period" also reflected in the field of monumental art, and Bulgaria's economic decline dramatically reduced the sculptors' ability to express themselves.
Description: Българската скулптура в условията на тоталитарната система на управление се развива динамично и противоречиво. Монументалното изкуство, натоварено да утвърждава и пропагандира властта на тоталитарната държава в унисон с нарасналите й потребности, се превръща във водещо и определя в голяма степен общия процес. Важна роля в освобождаването му от налаганите отвън норми играят и организираните международни и национални симпозиуми по скулптура през втората половина на 20-ти век. По времето на соцреализма сериозни художници създават стойностни произведения с непреходна ценност, доказвайки че за голямото изкуство не може да има спънки. Творчеството на скулпторът Панайот Димитров –Понката се отличава с ярко изразен модерен стил, който се усеща най-силно в кавалетните му творби. Тенденцията към разпад на фигуративното начало и навлизането на абстрактните форми първоначално се развива в кавалетната, а постепенно и в монументалната пластика. Смяната на власта през 1989 г. и последвалият твърде продължителен „преходен период" се отразяват и в сферата на монументалното изкуство, а икономическият упадък на България рязко снижава възможностите на скулпторите ни да се изявяват.
URI: http://hdl.handle.net/10525/4374
ISSN: 2815-4231
Appears in Collections:INIS Series, 2022, Vol. 1

Files in This Item:

File Description SizeFormat
inis.2022.0114.pdf1.52 MBAdobe PDFView/Open

 



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0!   Creative Commons License