STEM образование STEM компетентности учители по математика обучение по математика
Issue Date:
2022
Publisher:
Institute of Mathematics and Informatics at the Bulgarian Academy of Sciences
Citation:
Математика и математическо образование, 2022, с. 124-136
Abstract:
Прилагане на модела STEM (science–technology–engineering–mathematics) в училищната практика променя професионалния профил на съвременния учител. Към днешна дата отговорността за усъвършенстване на професионалнопедагогическата компетентност на учителите е на Министерството на образованието и науката, Регионалните инспекторати на образованието, обучаващите организации и департаментите за квалификация, училищата и учителите. Проблемът за ролята на Университета в подготовката на бъдещите STEM учители по математика и природни науки е недостатъчно проучен. В разработката се акцентира на ролята на университетското педагогическо образование за формиране на STEM компетенциите на студенти – бъдещи учители по математика. Анализира се реципрочната връзка ” Математика – STEM“ и ролята на STEM за развиване на уменията 4К^1 чрез обучението по математика. Представен е модел на университетски курс ” STEM технологии по математика“ (магистърска програма), в който са систематизирани STEM компетенции на бъдещите учители по математика. Университетското обучение е подпомогнато с ресурси от програми за квалификация и онлайн конкурс за иновативни учители (Департамент за продължаващо образование и квалификация на педагогически специалисти към Великотърновски университет ” Св. св. Кирил и Методий“). Поставено е началото на STEM електронно хранилище на учебни ресурси, подпомагащо обучението на студентите.