IMI-BAS BAS
 

BulDML at Institute of Mathematics and Informatics >
IMI >
IMI Periodicals >
KIN Journal >
KIN2023, Volume 9, Issue 1 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10525/4462

Title: The Humility of the King (Old Testament Readings on the Eve of the Entry of the Lord into Jerusalem)
Other Titles: Смирението на Царя (старозаветните четива в навечерието на Вход Господен в Иерусалим)
Authors: Kancheva, Stefka
Keywords: Old Testament Readings (Paroemias)
Orthodox Worship
Entry of the Lord Jesus Christ into Jerusalem
Issue Date: 30-Jun-2023
Publisher: Institute of Mathematics and Informatics – Bulgarian Academy of Sciences
Citation: Kancheva, S. (2023). The Humility of the King (Old Testament Readings on the Eve of the Entry of the Lord into Jerusalem). Cultural and Historical Heritage: Preservation, Presentation, Digitalization (KIN Journal), 9(1), ISSN 2367-8038, Institute of Mathematics and Informatics – Bulgarian Academy of Sciences, 50–61. DOI: https://doi.org/10.55630/KINJ.2023.090104
Series/Report no.: Cultural and Historical Heritage: Preservation, Presentation, Digitalization (KIN Journal), 9(1);04
Abstract: The solemn entry of the Lord Jesus Christ into Jerusalem is described by the four evangelists. With the Lord's entrance into Jerusalem, the road to His suffering begins. The worship glorifies Christ as God and King - Victor and Saviour, but it also mentions the coming Passover and voluntary suffering. The feast, located after the Great Lent and preceding Holy Week and Pascha, has a distinctly eschatological character. Three Old Testament readings (paroemias) are read on the eve of Palm Sunday: Gen. 49:1-2, 8-12, Zeph. 3:14-19, and Zech. 9:9-15. The paper presents an interpretation of the pericopes through the writings of the Holy Fathers and the hymnography of the Orthodox Church. The theme of the humility of the King is a kind of "gateway" to the next Holy Week, when the Creator of heaven and earth will suffer and die at the hands of His creatures in order to conquer death and exalt the nature of Adam.
Description: Тържественото влизане на Господ Иисус Христос в Иерусалим е описано и от четиримата евангелисти. С Вход Господен в Иерусалим започва и пътя към страданието. В богослужението се прославя Христос като Бог и Цар – Спасител и Победител, но се споменава и предстоящата Пасха и доброволните страдания. Празникът, намиращ се след Великия пост и предшестващ Великата седмица и Пасха има ясно изразен есхатологичен характер. В навечерието на неделя Ваия се четат три старозаветни четива (паримии): Битие 49:1–2, 8–12, Соф. 3:14-19 и Зах. 9:9-15. Докладът представя тълкуване на перикопите чрез светоотеческите съчинения и химнографията на Православната църква. Темата за смирението на Царя е своеобразен "вход" към следващата Велика седмица, когато Творецът на небето и земята ще претърпи смърт от ръцете на Своите творения, за да победи смъртта и да издигне природата на Адам.
URI: http://hdl.handle.net/10525/4462
ISSN: 2367-8038
Appears in Collections:KIN2023, Volume 9, Issue 1

Files in This Item:

File Description SizeFormat
KINJ.2023.090104.pdf1.09 MBAdobe PDFView/Open

 



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0!   Creative Commons License