IMI-BAS BAS
 

BulDML at Institute of Mathematics and Informatics >
IMI >
IMI Periodicals >
KIN Journal >
KIN2023, Volume 9, Issue 2 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10525/4478

Title: Dance, Time and Cosmogony in the Oral Tradition of the Brogpa of Ladakh, India
Other Titles: Танц, време и космогония в устната традиция на общността брогпа в Ладакх, Индия
Authors: Robova, Proletina
Keywords: Brogpa
Dance
Lha
Ladakh
Folk Religion
Bonona
Issue Date: 8-Dec-2023
Publisher: Institute of Mathematics and Informatics – Bulgarian Academy of Sciences
Citation: Robova, P. (2023). Dance, Time and Cosmogony in the Oral Tradition of the Brogpa of Ladakh, India. Cultural and Historical Heritage: Preservation, Presentation, Digitalization (KIN Journal), 9(2), ISSN 2367-8038, Institute of Mathematics and Informatics – Bulgarian Academy of Sciences, 85–92. DOI: https://doi.org/10.55630/KINJ.2023.090206
Series/Report no.: Cultural and Historical Heritage: Preservation, Presentation, Digitalization (KIN Journal), 9(2);06
Abstract: In the present article, I outline some aspects of dance in the religious and festive traditions of the ethnolinguistic community Brogpa in Ladakh, India. It is one of the few Indo-Aryan groups in the region have that managed to preserve various elements of their archaic pre-Buddhist and pre-Islamic religious traditions. In this context, I explore the relationship of dance as a cultural practice to the cult of deities lha, part of the pre-Buddhist folk religion spread throughout the Tibetan cultural area. The focus here is on key aspects of the conceptual meaning of dance that can be traced back to the Dardic religious traditions of the community. The persistent presence of dance as a central motif in local cosmology, festive customs and oral tradition is examined.
Description: В настоящата статия проследявам някои аспекти на танца в религиозните и празнични традиции на етнолингвистичната общност брогпа в Ладакх, Индия. Тя една от малкото индоарийски групи в региона, успели да съхранят различни елементи от своите архаични предбудистки и предислямски религиозни традиции. В този контекст разглеждам връзката на танца като културна практика с култа към божествата от класа лха, част от пред будистката народната религия, разпространена в целия тибетски културен ареал. Фокус тук са основни аспекти на концептуалното значение на танца, които могат да бъдат отнесени към дардските религиозни традиции на общността. Разгледана е устойчивата поява на танца като централен мотив в местната космология, празнични обичаи и устна традиция.
URI: http://hdl.handle.net/10525/4478
ISSN: 2367-8038
Appears in Collections:KIN2023, Volume 9, Issue 2

Files in This Item:

File Description SizeFormat
KINJ.2023.090206.pdf803.11 kBAdobe PDFView/Open

 



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0!   Creative Commons License