IMI-BAS BAS
 

BulDML at Institute of Mathematics and Informatics >
IMI >
IMI Periodicals >
INIS series >
INIS Series, 2022, Special edition >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10525/4510

Title: Theopsychological Interpretation of Stress
Other Titles: Теопсихологическа интерпретация на стреса
Authors: Valkov, Ivan
Keywords: Stress
Teo-Psychology
Issue Date: 29-Dec-2022
Publisher: Institute of Mathematics and Informatics – Bulgarian Academy of Sciences
Citation: Valkov, I. (2022). Theopsychological Interpretation of Stress, INIS Series, 2022, Special Edition, ISSN 2815-4231, Institute of Mathematics and Informatics – Bulgarian Academy of Sciences, 182-196.
Series/Report no.: INIS Series, 2022, Special Edition;11
Abstract: The article argues that any study of stress only on a mental and physical level is complete. Recent research in medicine and psychology complements the analysis, but is not sufficient to formulate workable solutions. There are five directions in the study of stress reactions: biological, medical, psychological, socio-psychological, to which in this text we add theo-psychological. Stress has deep psychophysiological and psycho-spiritual roots, although only in the last century its influence, causes and results have been talked about by psychologists, physicians and educators. The author examines the history of stress from a theological perspective, focusing on its spiritual dimension. Based on the available psycho-spiritual external and internal stressors, stress is defined as a complex human response to external and internal stimuli that cause tension and shock in the human mind, soul and body. From the moment of the severance of the relationship with God, on a subconscious level in man there is a constant feeling of guilt, fear of unexpected and unknown danger. This psycho-spiritual fixation is triggered in extreme situations caused by external stimuli, the reason being lack of support, confidence on a spiritual, mental and physical level. The Bible describes this pattern as follows: "The wicked flees when no one pursues him; but the righteous is bold as a lion" (Proverbs 28: 1). The object of the theopsychological study of stress in the article is the reaction of the human spirit and soul to the historical changes of the spiritual and moral atmosphere and of man himself, from Creation, through knowledge of the law of sin and death to the present day. The set natural defense mechanisms as a response to stress are: rationalization, projection, repression, identification, compensation, hypercompensation, fantasizing, dominant ideas. They have advantages and disadvantages, which is why in our study we seek to focus on conscious psycho-spiritual defense mechanisms, shown in personalities described in the Bible.
Description: Статията застъпва тезата, че всяко изследване на стреса само на психическо и физическо ниво е лишено от пълнота. Последните изследвания в медицината и психологията допълват анализа, но не са достатъчни за формулиране на работещи решения. Съществуват пет направления в изучаването на стресови реакции: биологично, медицинско, психологично, социално-психологично, към които в този текст добавяме и тео-психологично. Стресът има дълбоки психофизиологични и психодуховни корени, въпреки, че едва в последното столетие за неговото влияние, причини и резултати заговориха психолози, медици и педагози. Авторът разглежда историята на стреса от богословска перспектива, с фокус върху неговото духовно измерение. Като се изхожда от наличните психодуховни външни и вътрешни стресогенни фактори, стресът се дефинира като комплексна ответна реакция на човека на външни и вътрешни дразнители, които предизвикват напрежение и потрес в духа, душата и тялото на човека. От момента на прекъсването на отношенията с Бога, на подсъзнателно ниво в човека постоянно присъства чуство на вина, страх от неочаквана и неизвестна опасност. Тази психодуховна фиксация се задейства при екстремални ситуация, предизвикани от външни дразнители, като причината е липса на опора, увереност на духовно, психическо и физическо ниво. Обект на теопсихологическото изследване на стреса в статията е реакцията на човешките дух и душа спрямо историческите изменения на духовно-нравствената атмосфера и на самия човек, от Сътворението, през познаването на закона на греха и смъртта до днес. Заложените природни защитни механизми като ответна реакция на стреса са: рационализация, проекция, изтласкване, идентификация, компенсация, хиперкомпенсация, фантазиране, доминиращи идеи. Те имат предимства и недостатъци, поради което в нашето изследване търсим се фокусираме на осъзнати психодуховни защитни механизми, показани в личности, описани в Библията.
URI: http://hdl.handle.net/10525/4510
ISSN: 2815-4231
Appears in Collections:INIS Series, 2022, Special edition

Files in This Item:

File Description SizeFormat
inis.2022.se11.pdf1.03 MBAdobe PDFView/Open

 



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0!   Creative Commons License