IMI-BAS BAS
 

BulDML at Institute of Mathematics and Informatics >
Union of Bulgarian Mathematicians >
Mathematics and Education in Mathematics, 2010 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10525/1862

Title: Въвеждане на рекурсията чрез абстракция и редици от задачи
Other Titles: Introducing Recursion through Abstraction and Sequences of Problems
Authors: Азълов, Павел
Keywords: Образование по математика и информатика
Education in Mathematics and Informatics
Issue Date: 2010
Publisher: Union of Bulgarian Mathematicians
Citation: Union of Bulgarian Mathematicians, Vol. 39, No 1, (2010), 243p-249p
Abstract: Рекурсията е мощно средство за описание на алгоритми. Тя е основна тема в почти всички уводни курсове по програмиране. Опитът показва, че рекурсията е трудна за обучаемите и това налага допълнително внимание при преподаването и. В това е и акцентът на статията. Върху описания подход се предлага: (1) рекурсивните дефиниции да се записват чрез базови операции, които предварително се дефинират от преподавателя като множество от базови функции, и (2) упражненията върху рекурсията да се извършват с подходящи редици от задачи. Базовите операции са специфични за всяка конкретна редицата от задачи и с тях се осъществява плавен преход от рекурсивна дефиниция към рекурсивна функция. Използването на базови функции е вид функционална абстракция, ф която се скриват подробностите на изучавания език за програмиране. По този начин се създава възможност обучаемите да се концентрират основно върху формулирането на рекурсивната дефиниция.
Description: Pavel Azalov - Recursion is a powerful technique for producing simple algorithms. It is a main topics in almost every introductory programming course. However, educators often refer to difficulties in learning recursion, and suggest methods for teaching recursion. This paper offers a possible solutions to the problem by (1) expressing the recursive definitions through base operations, which have been predefined as a set of base functions and (2) practising recursion by solving sequences of problems. The base operations are specific for each sequence of problems, resulting in a smooth transitions from recursive definitions to recursive functions. Base functions hide the particularities of the concrete programming language and allows the students to focus solely on the formulation of recursive definitions.
URI: http://hdl.handle.net/10525/1862
ISBN: 1313-3330
Appears in Collections:Mathematics and Education in Mathematics, 2010

Files in This Item:

File Description SizeFormat
smb-vol39-num1-2010-243p-249p.pdf138.52 kBAdobe PDFView/Open

 



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0!   Creative Commons License