IMI-BAS BAS
 

BulDML at Institute of Mathematics and Informatics >
IMI >
IMI Periodicals >
KIN Journal >
KIN2021, Volume 7, Issue 1 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10525/4168

Title: Digitization of Slide Film (35mm) – Transfer, Postproduction, Admissible Changes
Other Titles: Дигитализация на диапозитиви (35мм) - промени, обработка, допустими граници
Authors: Astrukov, Iosif
Keywords: Photography
Slides
Digitization
35mm
Issue Date: 29-Jun-2021
Publisher: Institute of Mathematics and Informatics – Bulgarian Academy of Sciences
Citation: Astrukov, I. (2021). Digitization of Slide Film (35mm) – Transfer, Postproduction, Admissible Changes. Cultural and Historical Heritage: Preservation, Presentation, Digitalization (KIN Journal), 7(1), ISSN 2367-8038, Institute of Mathematics and Informatics – Bulgarian Academy of Sciences, 155–177. DOI: https://www.doi.org/10.26615/issn.2367-8038.2021_1_012
Series/Report no.: Cultural and Historical Heritage: Preservation, Presentation, Digitalization (KIN Journal), 7(1);12
Abstract: One of the most widespread photography formats before digitization, both for professional and amateur use, was the slide film (35mm, Leica format). Due to its compact size, compared to medium and large formats, this equipment was preferred by all photo reporters, photographs of the wild nature (probably the best known was the ones of the National Geographic magazine) and of course for the general people, creating family photos. Slides were the common way of presenting, when images had to be shown at wide audience. They appeared also in art – in galleries and on stage. For that reason there is enormous material shot on this medium, transferred regularly in digital format. The digitization itself is constantly changing and sometimes the same image is digitized numerous times. In this material I will follow the basic ways of digitization and the changes that occur. Important problem of the digital transfer still remains the limit of admissible postproduction, which inevitably is modifying the initial image.
Description: Един от най-разпространения фотографски формат преди масовото навлизане на дигиталната техника, както за професионална така и за любителска употреба, бяха диапозитивите (35мм, лайка формат). Поради значително покомпактните си размери от средния и голям формат, тази техника беше предпочитана от всички фоторепортери, фотографи на дивата природа (вероятно най-известни бяха тези на списанието National Geographic) и разбира се хората създаващи просто семейни спомени. Диапозитива беше и основно средство за презентации, когато образите трябваше да бъдат прожектирани пред голяма аудитория. Те присъстваха и в изкуството, както в галерии така и в сценичните изкуства. По тази причина има натрупан огромен материал на този носител, периодично прехвърлян в дигитален формат. Самата дигитална технология се променя непрестанно, поради което едно и също произведение понякога се дигитализира многократно. В настоящия материал ще проследя видовете дигитализация и настъпващите промени в изображението. Съществен проблем остава границата на допустима обработка, която неизбежно променя първичния образ.
URI: http://hdl.handle.net/10525/4168
ISSN: 2367-8038
Appears in Collections:KIN2021, Volume 7, Issue 1

Files in This Item:

File Description SizeFormat
12-KIN-7-1-2021.pdf1.34 MBAdobe PDFView/Open

 



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0!   Creative Commons License