IMI-BAS BAS
 

BulDML at Institute of Mathematics and Informatics >
IMI >
IMI Periodicals >
KIN Journal >
KIN2019, Volume 5, Issue 1 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10525/4308

Title: Social Renovation Department and National Propaganda Department through the Eyes of the Caricaturist Rayko Aleksiev (1934-1943)
Other Titles: Дирекцията за обществена обнова и дирекцията на националната пропаганда през погледа на карикатуриста Райко Алексиев (1934-1943 Г.)
Authors: Krasteva, Mila
Keywords: Cartoon
Newspaper "Cricket"
Propaganda
Social Renovation Department
National Propaganda Department
Issue Date: 31-May-2019
Publisher: Institute of Mathematics and Informatics – Bulgarian Academy of Sciences
Citation: Krasteva, M. (2019). Social Renovation Department and National Propaganda Department through the Eyes of the Caricaturist Rayko Aleksiev (1934-1943). Cultural and Historical Heritage: Preservation, Presentation, Digitalization (KIN Journal), 5(1), ISSN 2367-8038, Institute of Mathematics and Informatics – Bulgarian Academy of Sciences, 73–85. DOI: https://www.doi.org/10.26615/issn.2367-8038.2019_1_006
Series/Report no.: Cultural and Historical Heritage: Preservation, Presentation, Digitalization (KIN Journal), 5(1);06
Abstract: After the coup on the 19th of May 1934, the time of episodic propaganda actions gives way to the decade in which propaganda becomes a key element of the Bulgarian political elite’s activity. During the 1930s and 1940s the Social Renovation Department and the National Propaganda Department are the institutions that to the greatest extentform the political attitudes of the Bulgarian society. During this period, Shturets (Cricket) Newspaper becomes part of the everyday life of every Bulgarian and turns to be an opportunity for giving it a comic meaning. Until the beginning of the Second World War, the caricatures of Rayko Aleksiev objectively reflect the national and foreign political events, but after 1939 they are used for achieving suggestions in favour of the Bulgarian rulers.
Description: След преврата на 19 май 1934 г. времето на епизодичните пропагандни акции отстъпва на десетилетието, в което пропагандата се превръща в основен елемент от дейността на политическия елит в България. Дирекцията за обществена обнова и Дирекцията на националната пропаганда са институциите, които през 30-те и 40-те години на ХХ век в най-голяма степен формират политическите нагласи на българското общество. В този период вестник "Щурец" става част от ежедневието на българина и се превръща във възможност за комичното му осмисляне. До началото на Втората световна война карикатурите на Райко Алексиев отразяват обективно вътрешно- и външнополитическите събития, но след 1939 г. те се използват за постигане на внушения в полза на българските управляващи.
URI: http://hdl.handle.net/10525/4308
ISSN: 2367-8038
Appears in Collections:KIN2019, Volume 5, Issue 1

Files in This Item:

File Description SizeFormat
07-KIN-5-1-2019.pdf825.7 kBAdobe PDFView/Open

 



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0!   Creative Commons License