IMI-BAS BAS
 

BulDML at Institute of Mathematics and Informatics >
IMI >
IMI Periodicals >
INIS series >
INIS Series, 2022, Special edition >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10525/4389

Title: The Role of Mith in the Art of the Mark Rothko
Other Titles: Ролята на мита в творчеството на Марк Ротко
Authors: Danalov, Ilker
Keywords: Rothko
Abstract Expressionism
Abstraction
Myth
Mythology
Adolf Gottlieb
Primitive Art
New York School
The Ten
The Club
Issue Date: 29-Dec-2022
Publisher: Institute of Mathematics and Informatics – Bulgarian Academy of Sciences
Citation: Danalov, I. (2022). The Role of Mith in the Art of the Mark Rothko, INIS Series, 2022, Special Edition, ISSN 2815-4231, Institute of Mathematics and Informatics – Bulgarian Academy of Sciences, 30-54
Series/Report no.: INIS Series, 2022, Special Edition;03
Abstract: Although globally recognized as one of the most iconic names of Abstract Expressionism, Mark Rothko (1903 – 1970) did not consider himself an abstractionist, or at least not in the "formalist" sense of the term. A famous statement of his reads: "I am not an abstractionist. I'm not interested in the relationship between color and shape and whatever. My only intention is to express basic human emotions – tragedy, ecstasy, doom, etc." (Rothko, 2006: p. 119). In this sense, he sees myth as an "eternal" and "universal" means of expressing emotional impact. Rothko was heavily influenced by F. Nietzsche's The Birth of Tragedy (1871), which argued that Greek tragedy and tragic myth represented universal human truths that were infinite and eternal. Nietzsche's idea that art should dramatize terror and struggles for existence supports Rothko's concept of the artist as a modern mythmaker, whose works reflect the course of the human spirit in all its aspirations and vicissitudes. In a 1943 radio interview, the artist also said: "If the titles (of my paintings) recall the famous myths of antiquity ... (I) have used them because they are the eternal symbols to which we must return to express basic psychological ideas. They are the symbols of primal human fears and motivations, no matter in what country or at what time, changing only in detail but never in substance... and modern psychology finds them to persist in dreams, our common speech, and our art, for all the changes in the "external" conditions of life.". It must be emphasized that the artist's intention, referring to Greek mythology for example, is not to illustrate an anecdote, but to express the "spirit" of the narrative or the "spiritual essence" of the myth. Although figurativeness was present in the author's early works, over time it evolved into pure abstraction and raised the question of "image – myth" (or brought the abstract form to the status of "myth"). The purpose of the present report is to trace precisely this genesis in the pictorial language of Mark Rothko.
Description: Макар и световно признат като едно от най-емблематичните имена на Абстрактния експресионизъм, Марк Ротко (1903 – 1970) не възприема себе си като абстракционист или поне не във "формалистичния" смисъл на това понятие. Известно негово изказване гласи: "Аз не съм абстракционист. Не съм заинтересован от връзката между цвета, формата и каквото и да било. Единственото ми намерение е да изразя основни човешки емоции – трагедия, екстаз, гибел и т.н." (Rothko, 2006: p. 119). В този смисъл, той вижда в мита "вечно" и "универсално" изразно средство за емоционално въздействие. Ротко е силно повлиян от "Раждането на трагедията" (1871) на Ф. Ницше, който твърди, че гръцката трагедия и трагичен мит представляват универсални човешки истини, които са безкрайни и вечни. Идеята на Ницше, че изкуството трябва да драматизира терора и борбите за съществуване, подкрепя концепцията на Ротко за художника като съвременен създател на митове (митмейкър), чиито произведения отразяват хода на човешкия дух във всичките му стремежи и превратности. В радио интервю през 1943 г. художникът казва също: "Ако заглавията (на моите картини) напомнят известните митове на древността... (аз) съм ги използвал, защото те са вечните символи, върху които трябва да се върнем, за да изразим основни психологически идеи. Те са символите на първичните човешки страхове и мотивации, без значение в коя страна или през кое време, променящи се само в детайли, но никога по същество... и съвременната психология намира, че продължават да съществуват в мечтите, нашия просто говор и нашето изкуство, за всички промени във "външните" условия на живот.". Трябва да се подчертае, че намерението на художника, позовавайки се на гръцката митология например, не е да илюстрира дадена случка, а да изрази "духа" на разказа или "духовната есенция" на мита. Въпреки, че в ранните работи на автора присъства фигуративност, с времето тя еволюира до чиста абстракция и повдига въпроса за "образ – мит" (или извежда абстрактната форма до статус на "мит"). Целта на настоящия доклад е да проследи именно този генезис в живописния език на Марк Ротко.
URI: http://hdl.handle.net/10525/4389
ISSN: 2815-4231
Appears in Collections:INIS Series, 2022, Special edition

Files in This Item:

File Description SizeFormat
inis.2022.se03.pdf1.86 MBAdobe PDFView/Open

 



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0!   Creative Commons License