IMI-BAS BAS
 

BulDML at Institute of Mathematics and Informatics >
IMI >
IMI Periodicals >
INIS series >
INIS Series, 2022, Special edition >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10525/4390

Title: Analysis of the Semantic Load in the Image of a Black Square in Some Works from the Art History
Other Titles: Анализ на смисловата натовареност в образа на черен квадрат при някои произведения от история на изкуството
Authors: Danalov, Ilker
Keywords: Black Square
Malevich
Fludd
Suprematism
Futurism
Gustave Doré
Paul Bilhaud
Bertal
0.10
Golden Ratio
Geometry
Incoherent Art
Combat de Nègres Dans un Tunnel
Issue Date: 29-Dec-2022
Publisher: Institute of Mathematics and Informatics – Bulgarian Academy of Sciences
Citation: Danalov, I. (2022). Analysis of the Semantic Load in the Image of a Black Square in Some Works from the Art History, INIS Series, 2022, Special Edition, ISSN 2815-4231, Institute of Mathematics and Informatics – Bulgarian Academy of Sciences, 55-77
Series/Report no.: INIS Series, 2022, Special Edition;04
Abstract: Kazimir Malevich's Black Square (c. 1915) is considered as a revolution in art and is one of the most recognizable works of modernism. In fact, Malevich was far from being the first to depict a black square on a white background. As early as 1617, the English physicist and philosopher Robert Fludd painted "The Great Darkness", almost identical to the one of Malevich, which he used as an illustration for his book on cosmogony. In 1854, Gustave Dorè also depicted a black square-like quadrilateral on a white background, as a caricature. Although not exactly squares, nor only black, here we will also mention Paul Bilhaud, whose monochrome paintings exhibited in 1882 in Paris also refer to the genre of humor. "View of The Hague under cover of night" (1843) by Charles Albert d'Arnò, better known as Bertal is another example of an all-black composition.
Description: "Черен квадрат" (ок. 1915) на Казимир Малевич се счита за революция в изкуството и е едно от най-разпознаваемите произведения на модернизма. Всъщност Малевич далеч не е първият изобразил черен квадрат на бял фон. Още през 1617 г. английският физик и философ Робърт Флъд рисува "Великата тъмнина", почти идентична с тази на Малевич, която използва като илюстрация за своя книга в областта на Космогонията. През 1854 г. Гюстав Дорè също изобразява черен квадратоподобен четириъгълник на бял фон, при това като карикатура. Макар и не точно квадрати, нито само черни, тук ще споменем и Пол Бийо (Paul Bilhaud), чиито монохромни картини, изложени през 1882 г. в Париж също се отнасят към жанра на хумора. "Изглед към Хага в прикритието на нощта" (1843 г.) от Шарл Албер д‘Арнò, по-известен като Бертал е още един пример за изцяло равномерно черна композиция.
URI: http://hdl.handle.net/10525/4390
ISSN: 2815-4231
Appears in Collections:INIS Series, 2022, Special edition

Files in This Item:

File Description SizeFormat
inis.2022.se04.pdf1.76 MBAdobe PDFView/Open

 



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0!   Creative Commons License